Sminktips - ögonbryn

Jag tänkte nu ge er lite tips på hur ni formar och målar era ögonbryn. Jag vet att många tycker det är svårt att få till formen, men det är inte alls svårt egentligen.

När man formar sina ögonbryn ska man alltid tänka på att forma dom underifrån. Man ska alltså inte noppa bort något från ovansidan (om inte man har någon enstaka hårstrå långt uppe i pannan), man ser då ut att få mer hängiga ögon och kan lättare se lite trött ut. Så därför ska man noppa underifrån och noppa bort håren i dess riktning som de växer. Riktlinjer som man ska ha är de som ni ser på bilderna nedan. Ögonbrynet ska alltså börja parallellt med näsvingen, sedan ska ögonbrynets högsta punkt vara där man drar en linje från näsvingen och genom pupillen och ögonbrynet ska sluta där man kan dra en linje från näsvingen och upp mot ögats yttre del. Ja tittar ni på bilderna så förstår ni bättre.

   

Efter att ha format klart brynen så kan det fortfarande kännas som att de inte ligger rätt ibland och det kan bero på att håren i ögonbrynet är så långa. Jag har det problemet och lösningen på det är faktiskt att klippa dom, men inte på vilket sätt som helst. Det första du ska göra om du har långa hårstrån är att se om de ligger uppåt eller nedåt, alltså åt vilket håll de vill dra sig. Mina drar sig nedåt och därför tar jag en mascaraborste och borstar dem nedåt. Sedan tar jag en sax och klipper av topparna på dem efter formen jag har noppat dem i innan. (Var dock försiktiga när ni klipper så att det inte blir något hål i ögonbrynen)

 

Efter det är det dags att fylla i dem. Även om man redan har mörka bryn kan det vara bra att fylla i dem lite ändå för det är ofta något parti som är lite ljusare. När jag fyller i brynen använder jag mig av en snedställd pensel och en ögonbrynsskugga. (Jag tycker bra om den tredelade ögonbrynsskuggan då man kan blanda ut dem för att få bra nyans) Jobba in färgen i penseln och börja på den högsta delen i brynet. Börjar du längst in så kan det ofta bli för mycket färg där eftersom det är under de första penseldragen man har mest färg i penseln. Så börja därför i mitten av brynet och skugga ut skuggan åt båda hållen.

  

Så här blev resultatet!



Kan ju även tillägga att alla människors ögonbryn är olika. Det ena är oftast höge upp än det andra men detta går att fixa till med skuggan. För visst är det så med hela kroppen, ena sidan ser annorlunda ut än andra.

Hoppas ni lärt er något!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0