julgodis ;)

måndag! och denna dagen hade vi bestämt att vi skulle julpyssla med klassen ! så morgonen bestod av idrott med eget val - vilket (tyvärr) alltid leder till tjejsnack inne i gymmet ;) efter det så blev det en välbehövlig cola för mej och viktoria och efter det åkte vi iväg till skolan :P där blev vi indelade i tre olika grupper för att sedan börja göra julgodis ;) min grupp gjorde rocky road kakor :) har aldrig testat det förut men kan lova er att dom blev jättegoda :D de innehöll pistagenötter, mörk choklad, dumle och marshmallows ;P ( vi hade tyvärr inga jordnötter :/)

här är receptet:

Förberedelsetid: 10 min

Färdigt på: 40 min

Ingredienser för 12 kakor

600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows 3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

-

Gör så här:


1.
Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2.  Skala och hacka nötterna.
3.Blanda samtliga ingredienser.

4. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

5. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

(receptet kommer från programmet Leilas Jul på tv4 :P med kocken Leila Lindholm)

hoppas det smakar!







visst gjorde jag ett fint marsipan hjärta (a)


Kommentarer
Postat av: jessica

en aning avundsjuk på att ni får mysa med julbak medans man själv sitter på teori :-(

2008-12-15 @ 23:14:24
URL: http://ohjess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0