sminktips - highlighter

Highlighter är ju till för att framhäva olika partier i ditt ansikte. Highlighter ljusar ju upp och allt som är ljust framträder mer är det som är mörkt. Shading är ju motsatsen till highlighting men det kan jag gå in på i ett senare inlägg.

Vad ni ska använda för highlighter är ju en smaksak. Men några tips på bra highlighter är till exempel high tech lightern Platina från Makeupstore. Det är en krämhighligter som ger riktigt bra lyster! Det ger lite mer glansigt resultat till skillnad från en skugga som kan ge ett mer skimrigt resultat. Bra exempel på highlighter i puderform är någon form av ljusare skugga i en champagneton eller om man tycker om ett litet glittrigare resultat för fest kan man köra på en mer glittrigare eller guldigare skugga, beroende på vad du har för hudton. Highlightern ska i alla fall vara ljusare än din egna hudton och därför passar det även bra att använda concealer som highlighter till vardags, då man oftast inte vill känns sig som en discoboll i ansiktet.

Konsten med highlighter är ju att applicera den rätt. Man kan ju verkligen trolla och framhäva delar i ansiktet på ett riktigt diskret sätt. Jag lägger alltid highlighter precis under ögonbrynet för att "lyfta" upp ögat och även lite i ögonvrån för ett piggare öga. Men var försiktiga med att inte lägga för mycket så att det blir sådär "fjortisaktigt" om jag får uttrycka mig så?

För att sedan få fint lyster på kinderna så brukar jag lägga lite av en ljusare ögonskugga på kindbenet. Och var då försiktiga med att inte lägga den över rouget. Rouget ska vara precis under kindbenet och lite på och highlightern däremot ska appliceras över kindbenet, man kan även lägga lite upp emot tinningen så att det smälter ihop lite bättre med ögonskuggan. Tänk er att man ska lägga det på ansiktets högsta punkter, alltså de partierna i ansiktet som sticker ut.

Man kan också lägga highlighter på näsbenet, vilket ger en väldigt snygg effekt och gör så att det ser ut som att du har en lite längre näsa. Har du en kort panna så är det perfekt att lägga lite highlighter mitt på pannan också. För att få lite plutigare läppar också kan man lägga lite highlighter precis över amorbågen på överläppen och genom ett läppglans på det blir de också lite fylligare!

Jag kan ju också säga er att jag tycker bäst om att använda highlighter i puderform men detta är nog på grund av att det har blivit en vanesak! Men en sak ska ni tänka på om ni använder er av en krämigare highlighter och egentligen i all makeup, man kan nästan kalla det en gyllene regel : kräm på kräm och puder på puder.

Så använder ni en krämig highlighter så ska ni alltså applicera den innan pudret! Och med en pudrig highlighter efter pudret!

Jag applicerar min highlighter med en större rund borste för att få ett jämnt och tunt resultat, men en mindre borste kan man få för mycket koncentrerat på ett ställe. Så därför är det bättre att lägga på lite mindre och sedan lägga på mer om man vill!

En annan liten sak som jag kan tillägga är att om man använder mineralpuder av något slag så brukar man oftast få ett fint skimmer i ansiktet redan då eftersom mineralerna i pudret är ljusreflekterande. Har man till exempel mineralpudret från MUS så kan man använda det som highlighter eftersom det är lite glittrigt. Samma sak är det med mineralrouge som också ger en mycket fin lyster!

Nu är det bara att börja testa där hemma!

exempel på bra highlighter:



Microshadow champagne - från MUS



High tech lighter platina - från MUS



Hoppas inte jag missade något nu som ni undrade över men om det är så, så är det bara att skriva till mig så förklarar jag ännu mer! Hoppas ni lärt er något nu och ju mer ni övar ju bättre blir resultatet ;) Alla sminkar ju på olika sätt och det är bara att hitta sitt eget sätt när man väl kan grunderna!






 / elinelfström♥

Kommentarer
Postat av: Tessan

Hej, fotoalbum-headers finns att ladda ned på KREATiV. http://kreativ.blogg.se/2009/november/gratis-headers-fotoalbum.html

2009-11-14 @ 10:47:59
URL: http://stilbild.artistblogg.se
Postat av: stina

tack elin :D nu ska ja springa o köpa!

2009-11-16 @ 20:04:19
URL: http://metrobloggen.se/stint

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0